skip to Main Content
0722 57 42 93 mette@graphicview.se
Varför Ska Du Sökordsoptimera

Varför ska du sökordsoptimera

Graphicview blomman

Mette Koverberg driver Graphicview I See U ab

Varför ska du sökordsoptimera?

Har du bestämt dig för att social Selling är ditt sätt att marknadsföra dig på och att skapa kontakt med nya kunder, så är SEO (Search motor optimize) något du bör lägga tid på. Trenderna visar att även allt flera B2B kunder spenderar mer och mer tid på sociala medier och digitala kanaler under köpprocessen. Att ägna sig åt SEO är väl investerad tid för månader framöver, och om du gör rätt så kommer du högt upp på organiskt sök på Google. Att göra sig tydlig och förstådd av Google är inte att fjäska för Google – Google är bara ett sökverktyg – fast ett oundvikligt sådant i och med att över 95% av allt sök i Sverige görs i Google.

Beskriv med sökord

När du söker tex ”knytblus” på Google får du upp sidor som har rubriker som innehåller ”knytblus”. Både sidor om Sara Danius och webshop-sidor som säljer knytblusar. Under rubrikraden kommer en rad med www adressen och sen under den igen kommer det rader med beskrivande text. Denna beskrivande text kallas Meta-description. Meta-descripttion skall på ett naturligt sätt beskriva sidans innehåll, den skall vara unik för varje undersida, gärna uppmuntra till handling så som ”Ring NU!”  och den bör vara under 320 tecken annars kapas den av. Den skall inte späckas med sökord för Google tycker inte om det och det uppfattas påträngande.

 

Vilka är dina sökord och sökfraser

Låtsas som att du är din kund eller någon annan person som behöver dina tjänster eller produkter. Vilka ord skall hen söka på när hen söker? Jag är grafisk designer och illustratör, jag säljer logotyper, grafisk profil, flyers, broschyrer och allt du kan tänka dig visualiserad i bild. Mina sökord kan vara just de orden jag precis har nämnt fast även illustrationer, illustratör, grafisk form. Det finns många frilansare och företag som utför samma grafiska tjänster som mig därför måste jag fundera på hur jag kan sticka ut. Jag vill sälja en känsla – känslan av att du kan komma till mig och få en personlig kontakt som hjälper dig med allt du behöver av visuell kommunikation. Hur skall jag hitta rätt sökord för den känslan? ”Grafisk design med rätt känsla i Skåne” – boka möte nu! ? NEJ! Det behövs nog att tänka till rejält.

5 checkbox punkter för SEO
SEO tips från digitalakademin

Rubriken skall vara säljande och gärna innehålla sökord

Använd <h1> och <h2> för då förstår Google att det är rubriker. Om du tex driver ett café är det bra att ta med staden där caféet ligger. Skriv tex ”Lunds muffigaste muffins och kaffe med påtår” eller ”Kaffe med påtår och de muffigaste muffinsen i Lund”. Jag som säljer grafiska tjänster kan tex skriva: ”Grafisk design gör information till kommunikation” eller ”Grafisk design gör ditt budskap tydligt”.

 

Content – alltså websidan, artikeln eller bloggens innehåll skall vara relevant

Texten skall vara läsvärd, unik och ge mervärde. Skriv det viktigaste först så det hamnar högt upp på sidan. Sökfrasen får gärna komma med 2 till 5 gånger och även sättas i fet stil. Texten på varje sida bör vara från 250 till 1000 ord. Lätta upp texten med en relaterande bild för sen varva nytt textblock med ca 250 ord och sen ännu en bild.

 

Allt hänger ihop och går hand i hand. Ett gammalt ordspråk säger att ”ingen kedja är starkare än sin svagaste länk”. Det stämmer även här, för vad är vitsen med ett snyggt email om du länkas in på en hopplös hemsida eller att du är världsbäst på att skriva säljande rubriker med relevanta sökord som tex 5 värdefulla tips när du jobbar i Photoshop, fast vad hjälper det om artikeln innehåller något helt annat.

 

Bild – filnamn – storlek

Filnamn – när du ger filnamn åt din bild, så tänk dig att du är blind. Själva bilden är än så länge inte sökbar för Google. Det är därför du ska göra bilden sökbar genom filnamnet.

Döp bilden tex söt_kattunge_på_tak.png i stället för img34876209.png.

 

Filstorlek – skala ner bilden till den storlek du vill visa den i, dvs x-antal pixlar i 72 dpi upplösning. Förutom Photoshop så finns det även gratis program för enkel bildhantering som tex Image Optim. Och skriv gärna en Captions=bildtext (undertext)

 

Alt-text(attribut) – Skriv in alt-text när du laddar upp bilden. Det är bra att använda sökordet(n) i alt-texten. Om inlägget handlar om kattungar så fungerar tex ”söt kattunge” som alt-text. Och lägg relevant bild nära relevant text

Min guru på SEO och social selling

heter Johan Åberg och han jobbar på Nivide, läs på hans blogg

 

Vill du veta mer om mig som grafisk designer och illustratör

på  hemsidan finns min ”story” om varför jag brinner för grafisk design och illustartion.

 

Använd mig till allt du behöver kommunicera ut i text och bild eller när du behöver en personlig service och någon att kunna vända sig till med det mesta som har med text, bild och form att göra. Du kan även använda mig när du behöver visualisera en gemensam bild under mötet eller workshoppen för att förtydliga målet och budskapet.

Back To Top