skip to Main Content
0722 57 42 93 mette@graphicview.se
Visuell Kommunikation

Visuell kommunikation

Graphicview blomman

Mette Koverberg driver Graphicview I See U ab

Visuell kommunikation

”Design=Ekonomi

Visuell kommunikation gör dig tydligare och ger dig bättre affärer

Med god design blir din visuella kommunikation tydligare och du kan därmed göra bättre affärer. Grafisk design är så mycket mer än bara färg och form, det är visuell kommunikation. Visuell kommunikation har, med tanke på allt det dagliga bruset, blivit viktigare och viktigare.

Visuell strategi och visuell kommunikation kräver en grafisk profil

På samma sätt som du har en ekonomisk strategi, ska du ha en strategi för din visuella kommunikation och då behöver du en grafisk profil. Visualiserar din logotyp och grafiska profil ditt företags identitet?  Om du är osäker på om du kan svara JA på den frågan, så gör en moodboard för ditt företag. En moodboard eller ”stämningsbräda” på svenska är en samling saker som du känner har en mening och betyder något för ditt företag. Sakerna kan vara ett tygstycke, en rostig spik och en cykel om det är de tre sakerna som bäst visar ditt företags identitet. Ta en bild på cykeln, och klipp och klistra upp bilden, en bit av tygstycket och spiken på ett papper tillsammans med fler bilder, färger, former och även prov på typsnitt som du kan klippa ur en tidning. Ger samlingen den rätta bilden av företagets identitet? – Nu har du gjort grunden till din grafiska profil. Behöver du hjälp för att komma vidare så kontakta mig eller någon annan grafisk designer.

”tone of voice”

Företagets identitet är lika viktig för känslan internt, som den är för att kunna kommunicera kommersiellt med omvärlden. Det är viktig att vara sig själv och känna sig äkta för att dag efter dag bygga upp sitt varumärke. Det är även lättare att behålla glöden, entusiasmen och passionen, om du är dig själv. Det är då inläggen på sociala medier känns meningsfulla även om de endast sakta genererar fler följare. Jag funderade en stund över min ”tone of voice”.

Nu när jag har kommit till insikt med den, så känns skrivandet lättsamt och naturligt.

 

Säljarmasken

Jag behöver inte dra på mig säljarmasken i mötet med kunden längre, jag är mig själv för då är jag tydlig och gör bättre affärer. Jag hjälper kunden med att lösa hens problem, jag tänker med hjärtat, helt enkelt.

Visuell kommunikation utan genomtänkt design, inget varumärke.

Design ska kommunicera värderingar och vara kommersiell. Design är ett sätt att ge kommunikationen ett ansikte och varumärket en identitet, en identitet som dina kunder vill associera sig med och därmed väljer att köpa. Kunden väljer dig och dina värderingar framför någon annan, någon annan som det är svårare att identifiera sig med, antingen pga deras värderingar eller för att deras budskap inte tydligt kommer fram, någon som kanske rent av saknar strategi för sin grafiska profil. Detta leder till nästa rubrik, dvs Design=Ekonomi

 

Design = Ekonomi

Det finns en bok med den titeln skriven och formgiven av Olle Eksell i 1964 och utgiven på förlaget Arena. Jag citerar Bergholm marketings blogginlägg om författaren och boken

 

”Designern och illustratören Olle Eksell skrev redan på 1960-talet en bok med den talande titeln Design = Ekonomi. Enligt honom handlar god design helt enkelt om företagets överlevnad. För att kunna konkurrera måste företag skaffa sig ett eget ansikte, en egen identitet. Ju hårdare konkurrens, menar Eksell, desto viktigare och mer avgörande blir designen. Och när det blir riktigt tufft, då ”fordras kvalitativ design över hela linjen för maximal framgång”.

Vill du veta mer om mig som grafisk designer och illustratör

på  hemsidan finns min ”story” om varför jag brinner för grafisk design och illustartion.

 

Använd mig till allt du behöver kommunicera ut i text och bild eller när du behöver en personlig service och någon att kunna vända sig till med det mesta som har med text, bild och form att göra. Du kan även använda mig när du behöver visualisera en gemensam bild under mötet eller workshoppen för att förtydliga målet och budskapet.

Back To Top