skip to Main Content
0722 57 42 93 mette@graphicview.se

Böcker

Att göra en bok är ett mångsidigt arbete. Planering är nyckeln till att lyckas göra böcker.

Graphicview_blom_paus

Medvetna val

Under våren 2016 berättade Stellan Nordahl att han var igång med att skriva en bok och efter några timmars djupdykning och samtal kom vi fram till att jag skulle kunna åta mig uppdraget att illustrera Stellans magnifika bok Medvetna val – från offerkofta till möjlighetsmantel. Stellan Nordahl är ledarskaps – och kommunikationskonsult i bland annat Nykraft AB.
Våren året efter blev jag intresserad av mötesritning och när Stellan skulle upp till Almedalen sommaren 2017 och moderera workshops, seminarier och samtal grundade på modellen Medvetna Val, var jag med och ritade i realtid på scenen i 4 hela dagar – mitt första uppdrag som mötesritare. Fast det är en annan ”story”.

Illustration Av Modellen Medvetna Val Och Organisationskultur

Att illustrera boken

Att illustrera Stellans och hans medförfattares, i många fall abstrakta, tankar och modeller var en kreativ utmaning. Tidigt kom vi på att akvarellteknik skulle ge illustrationerna det liv de förtjänar. Stellan Nordahl och jag hade redan innan kommit överens om bildspråket. Jag målade illustrationerna i svaga jordnära färger eftersom boken sedan skulle tryckas i svart/vitt. Det blev i allt ett trettiotal illustrationer och deras storlek var såklart beroende av bokens mått. För att det grafiska uttrycket skulle vara så rent som möjligt valde jag att låta illustrationerna ha endast 2 olika breddmått dvs en fast bredd på 125 mm och en fast bredd på 78 mm. Så gott som alla illustrationerna ligger också i en ram – en fast bakgrundsbild.

Att skapa en bok

Sidstorlek, satsyta, marginaler, typsnitt, fontstorlek, radavstånd, indrag, typografimallar, färgrymd, pagina, utfall…..bra saker att fundera över innan du sätter i gång med att skapa inlagan till boken. Från början visste vi inte hur många sidor boken kom att hamna på, vi visste bara att vi hade en tryckteknisk begränsning på 280 sidor. Boken bestod av del 1 och del 2 så det var naturligt för mig att välja att dela in boken i 2 deldokument. I Indesign kan du under Arkiv/Nytt/Bok lägga hur många delar eller dokument som helst. Sedan var det ”bara” att kopiera in all text för att sedan ”bara” att se över alla radbrytningar. ”BARA” var inte bara bara…det gäller att ha tålamod och vara supernoggrann ….texten flödar i genom alla kapitlen… rättar du till en radbrytning på ett ställe så blir det fel längre fram…

Samarbete med förlaget

Boken är utgiven på Hoj förlag. Jag hade ett möte med förläggaren Carola Rääf och redaktören Anna von Friesen uppe i Helsingborg i Hojs anrika fabrikslokaler med ekpaneler och slipade fönsterdekorer. Vi kom överens om att jag skulle skapa boken och att jag skulle göra förslag till bokens omslag. Jag skissade, ritade och målade många förslag till omslag, tyvärr hittade vi inte riktigt det helt rätta uttrycket som både kunde tillgodose bokens innehåll och samtidigt ge boken rätt marknadsvärde. Boken fick i stället ett omslag med fotografi av Roland Gudinge.

Graphicview_blom_paus

Vuxen men inte färdig

Våren 2017 fick jag kontakt med Fabricius Resurs förlag och författaren till boken Vuxen men inte färdig, Kristian Stålne. Liv Fabricius Kristian Stålne och jag träffades på Malmö Universitet och jag fick uppdraget att formge och illustrera boken. Stolt och glad svävade jag hem med tåget till Lund.

Vuxen Men Inte Ferdig

Illustrationerna i boken

Jag valde att göra illustrationerna innan jag började formge själva boken. Ett nytt möte i Malmö behövdes var Kristian Stålne skissade och förklarade alla teoristadier i boken. Hela inlagan skulle tryckas i en färg dvs svart så vi bestämde oss för enkla tydliga streck illustrationer.

Jag tecknade alla delbilder till illustrationerna med en 0,4 punkt tuschpenna på 100 gram vitt slät papper. Sen scannade jag in teckningarna som lineart i 1200 dpi och bearbetade de i Adobe Illustrator. Sen monterade jag ihop delbilderna i Adobe InDesign.

Bokens omslag

Bokens omslag skulle formges enligt tidigare utgivna böckers formspråk. Jag valde färgerna grön och lila från Fabricius Resurs grafiska profil som huvudfärger. Författaren Kristian Stålne hade ett önskemål om att visa en bild på Bertil Valliens glasskulptur Janus på omslaget. Vi fick glaskonstnärens godkännande att visa bild på skulpturen. Jag fick lära mig att Janus är en gud från den romerska mytologin. Han har två ansikten, ett blickar bakåt och ett blickar bakåt. Det handlar om ett skifte mellan förr och nu och det är Janus som har gett namn till Januari månad.

Att formge boken

Boken skulle formges med samma formspråk som tidigare böcker utgivna på Fabricius Resurs förlag, så layout, typsnitt och färger var på så sett givna. Inlagan blev på 300 sidor och Noter och Referenser la vi längst bak innan registret. Textmanus kom som worddokument och texten var redan formaterad fast inte enligt de text och styckeformat vi ville använda i boken. Så jag valde att importera texten som en rå text utan formatering. Sen började arbetet med att låta textmassan flöde från sida till sida och samtidigt sätta av en naturlig plats för illustrationerna som tillhörde just det textstycket. Alla kapitel fick börja på en högersida såklart. Och inga ord delas över till nästa sida. Det är två grundregler för snygg bokforms estetik.

Författare delade in boken i tre delar

Första delen är självbiografisk andra delen som är det stora delen beskriver stadieteorier och många forskare på området citeras. I sista delen jämför Kristian Stålne sin egen utveckling i förhållande till utvecklingsstadierna och även ett kritisk perspektiv på vuxenutvecklingsteorierna.

Författaren Kristian Stålne berättar om boken Vuxen men inte färdig

Graphicview_blom_paus
Back To Top