Annonser

En bra annons

Att göra en bra annons handlar om att snabbt väcka ett intresse. Rubrik, bild och något grafisk element (tex en splash) som stör, en annars harmonisk layout.

Annons i tryckt media

Om en annons skall visas i tryckt media så har du som regel något mer plats. Då kan du ha med mer text. Fast texten bör vara bra, annars är det lika bra att låta bli. En bra annonstext har utgångspunkt utifrån betraktarens perspektiv. Ett bra tips är att försöka tänka sig in betraktarens situation. Vad vill de veta?

Digitala annonser

Adwords är enligt de flestas mening det bäste sättet att annonsera digitalt. Sidan: webbutveckling.com har en bra checklista på just adwords-annonsering som jag vill tipsa om.

Annonsering är kommunikation

Annonsering är kommunikation vars syfte är att informera potentiella kunder om produkter och tjänster och hur de ska använda och införskaffa dem. De flesta medier agerar idag kanal för dessa meddelanden. Det finns annonser överallt i dag, det de har gemensamt är att någon har betalat mediekanalen för att du skall kunna se annonsen. Det kallas “native” marknadsföring. I motsättning till “content marketing” som betyder innehållsmarknadsföring, det vill säga när företag marknadsför sina tjänster eller produkter med redaktionell text och innehåll. Innehållet ska vara relevant för dig och det skall inte kännas som om någon övertalar dig till att köpa… du skall redan innan nästan ha bestämt dig för att köpa produkten.

Annons

Annonsering är kommunikation vars syfte är att informera potentiella kunder om produkter och tjänster och hur de ska använda och införskaffa dem. De flesta medier agerar idag kanal för dessa meddelanden.

Arbetsgång

Text och bilder är sammansatta i InDesign. Fotoreturs och bildmanipulation är gjorda i PhotoShop. Tryckfärdig pdf är skapad i Acrobat enligt tryckeriets ICC profil.

Datum

10 september, 2016

Kategori

Bildbearbetning, Grafisk Design